Mina tankar om prov

Det där med prov har jag aldrig riktigt förstått mig på. Jag förstår inte heller varför man ska ha prov eller läxförhör på tid. När jag gick i ettan så skulle vi lära oss multiplikationstabellen utantill på en viss tid. På förhöret satt vi som sjuåringar på våra platser med pennan i högsta hugg och tidtagaruret jämte oss. Jag har alltid varit riktigt bra på matte och kan de flesta områdena riktigt bra men det där med att räkna och skriva snabbt eller på en viss tid har aldrig varit min grej. 

Prov som vi gör nu är lite olika stora från ämne till ämne men vi har ändå oftast en lektion på 50- 60 minuter på oss att göra klart det. Är inte det lite lite för att man ska visa vad man kan och lärt sig under ett arbetsområde som har hållit på i ungefär 4 veckor? Jag vet att lärarna säger att de inte tittar på resultatet på proven utan på hela arbetsområdet när de sätter betyg. Men det är ändå på proven man verkligen vill briljera lite extra och överraska läraren.
Jag har 1 grym lärare! Han har inte proven på tid utan han gör ett prov som innehåller uppgifter där man kan visa sina förmågor för de högsta betygen. Han låter även oss öppna provet, se frågorna och börja göra provet för att sedan fortsätta en annan dag. Vi elever kommer ju såklart ihåg frågorna och kan då åka hem och plugga lite extra. I början av sexan när vi fick den läraren tyckte vi att det var väldigt konstigt och undrade ifall det inte var fusk. Han svarade oss då att vi lär oss inte detta för hans skull utan för vår egen. När vi går hem och pluggar på frågorna lär vi oss det han vill att vi ska kunna och det som står i kursplanen. Är det inte det som är meningen med prov? Det vill säga att vi ska lära oss för livet. Eller är det meningen att man ska behöva stressa sig igenom provet för att man ska hinna och sedan göra massa slarvfel på köpet för att man ens ska hinna gör klart det. Jag tar som sagt väldigt god tid på mig att göra ett prov och skriver väldigt mycket så därför hinner jag nästan aldrig göra klart provet under bara en lektion. Jag och många andra har även väldigt höga förväntningar på oss själva och blir därför väldigt besvikna om det inte går bra.
När vi har prov med den grymma läraren lär vi oss även mer än vad vi gör i de andra ämnena och även proven blir ett tillfälle att lära och det är väl det som är meningen?

Jag vet att vissa lärare inte vill att man ska fortsätta på ett prov när man redan sett frågorna men egentligen är det faktiskt det bästa sättet för elever att lära oss. Eftersom proven är gjorda på de kunskaperna man ska ha med sig under arbetsområdet är det ju viktigt att man lärt sig det. Om man inte kan det får man veta vad lärarna exakt vill att vi ska lära oss och då är det enklare att plugga. Det är inte alltid enkelt för elever att förstå vad det är meningen att vi ska lära oss. Om vi då vet frågorna som kommer på proven kan vi plugga på det som vi ska kunna. Jag tycker detta är långt ifrån fusk eftersom när man sitter och gör provet har man inget hjälpmedel förutom hjärnan. Därför måste man kunna det för att skriva det!

Man kanske inte kan göra på det här sättet i alla ämnen som tillexempel matte. Men i matten borde man däremot få hur lång tid på sig som man behöver. Man bedöms väl inte på hur snabbt man räknar eller skriver? Man bedöms väl på vilka kunskaper och förmågor man har?

 
 

Kommentarer:

1 Emilia:

Åh vilket bra inlägg! Så stolt :')❤️

Svar: Tack bästis❤️
Linnea Nilsson

2 Julia:

vad duktig du är! Många kloka tankar. Älskar dig

Svar: Älskar dig också
Linnea Nilsson

3 Anonym:

Mycket klok reflektion. Du blir nog lärare en gång.
Kram mormor

Svar: Tack mormor!
Linnea Nilsson

4 Bea:

sjukt bra skrivet <3

Kommentera här: